Jag kandiderar till riksdagen. Läs min lista "A till Ö" om vad jag tycker i olika frågor.

söndag, maj 04, 2008

Krakow

Jag har varit borta över långhelgen och för första gången besökt Polen. Krakow närmare bestämt. Det var en intressant upplevelse. Polen har ju hamnat i kläm under flera hundra år när Europas stormakter gjort upp och även drabbats mycket hårt av såväl nazismens som kommunismens brott. Även om det finns mycket kvar av vad vi kommunalpolitiker kallar eftersatt underhåll så är det ändå tydligt att Polen har rest sig och optimismen och livsglädjen var påtaglig.

En tur till Auschwitz-Birkenau blev det också. Ironiskt nog var det en idyllisk dag med solsken och gröna träd som gjorde det svårt att ta in allt det ohyggliga. Att Israel firar 60 år som stat märktes både här och i Krakows judiska kvarter på de många grupper som var på besök. På sätt och vis var det ju här Israel föddes.

Slutligen är det omöjligt att komma undan Karol Wojtyla, Johannes Paulus II, i hans gamla hemstad.

Jag ska försöka välja ut några av de drygt 300 bilderna jag tog till en lite längre exposé här senare, men de närmaste dagarna har jag annat som kommer att ta min tid i anspråk.

Inga kommentarer: