Jag kandiderar till riksdagen. Läs min lista "A till Ö" om vad jag tycker i olika frågor.

söndag, maj 18, 2008

Stiltje i opinionen

Skop levererade nyligen en opinionsmätning där folkpartiet ökade till 8,3 %. Men Skops metod skiljer sig från andra opinionsinstitut och det rör sig snarast om en partisympatimätning. De frågar nämligen inte vilket parti man skulle rösta på vore det val idag utan vilket parti man tycker bäst om.

Idag var det då dags för Sifo. Avståndet mellan blocken har minskat med någon promille men är fortfarande alldeles för stort. Folkpartiet står och stampar på 7 %.

Störst, bäst och vackrast bland mätningar är dock SCB. Den kommer bara två gånger om året. På våren kallas den 'majmätningen' och kommer därför av någon anledning i början av juni. Den är dessutom nedbruten på regioner och till och med län.

De senaste tre mätningarna har folkpartiet gjort bra ifrån sig i Sörmland, vilket inte tillhör våra traditionellt starka fästen. Det blir spännande att se om det håller i sig. Fram till kommunalvalet i september 2010 är det det närmaste jag kan komma till att få reda på om jag gör ett bra jobb eller inte.

Inga kommentarer: