Jag kandiderar till riksdagen. Läs min lista "A till Ö" om vad jag tycker i olika frågor.

tisdag, oktober 21, 2008

Även sossar kan

För drygt tre år sedan korade jag Nya Zeeland till världens friaste land. Nu hittar jag via Johan Norberg bakgrunden till detta - avreglering på det ekonomiska såväl som sociala området. Enbart fri marknad gör ingen liberalism.

...the most sweeping free-market reforms of the last 40 years were not adopted in Pinochet´s Chile, Thatcher´s UK, or anyplace else addressed in Klein´s book. They were enacted by the New Zealand Labour Party in the 1980s. Far from fusing economic liberalization with political repression, the Labour government expanded civil liberties: It adopted a bill of rights, decriminalized homosexuality, improved the treatment of the native Maori.

Inspirerat av Milton Friedman men genomfört av Labour. Så sossarna kan de med - när de vill.

Inga kommentarer: